buscharoundtheworld.reismee.nl

Samoa

TALOFU

Apia: 7 februari

Apia, het onafhankelijke deel van Samoa , het westelijke deel van dit paradijs...

Al bij aan komst werd het ons duidelijk, dat we letterlijk in het tropische REGEN-woud waren aangekomen. In nederland regent het geregeld, maar wat je hier mee maakt , is een compleet andere regen... Bakken water stort de hele dag naar beneden... Dus op weg naar Apia, zonder regenkleding.. Maar wij hollanders zijn niet zo snel uit het veld geslagen: Lang leven de vuilniszakken! Gaten erin knippen en we zijn prima gewapend tegen alle nattigheid! De lokale bevolking kon het zeer waarderen... Zo ontzettend gastvrij en supervriendelijk. Wild vreemden groeten je en verwelkomen je in hun land.

Apia is een drukke en behoorlijk vieze stad! Door het slechte weer zijn we uitsluitend in de stad gebleven, de lokale marktjes bezocht en door de stad gaan banjeren... De marktjes blijft mijn favoriete bezigheid om de sfeer echt te kunnen proeven. Helaas hebben we niet meer gedaan door het waardeloze weer....

De natuur is overweldigend: Waar je ook maar kijkt zie je palmbomen en de mooiste natuur. Watervallen zie je zo uit het niets naar beneden komen en helaas heel heeeeel veel afval overal. Je kunt je voorstellen, dat het niet echt fris ruikt! Vooral in de lokale , zeer goedkope bus ( een absolute aanrader om te doen!) ... De geur zit in je neus, in je lijf... Deze bus is vooral voor de lokale bevolking. De mensen komen met zakken kokosnoten binnen en ze zitten nog net niet bij elkaar op schoot... Hylarisch, want je hebt ook de natuurlijke airconditioning! Sommige ramen staan open, hier kun je dan ook beter niet plaats nemen tijdens deze zware regenbuien ( he eelco :) .... De dames hebben hier vele rechten en de mannen gaan ook verzitten zodra de vrouwen binnen komen in de bus... Wat de lokale bevolking betreft: De mannen zijn enorm! Nog nooit hebben we zulke grote voeten gezien. Het blijkt ook, dat heel veel mannen afkomstig uit Samoa vaak terug te zien zijn bij rugby teams & als worstelaars ... Iets wat wij nu , na het zien van deze GIANTS ook wel begrijpen... Hier kunnen wij niet tegenop! Menig man van boord is met een minderwaardigheid complex weer terug aan boord gegaan vrees ik, want ' onze ' mannen vallen echt in het niets :)

Wat ook erg leuk is , zijn de tattoo's: De mannen zijn royaal gekleurd en de vrouwen ook. De mannen vooral op de armen, rug & voeten & enkels, de vrouwen vooral op de bovenbenen tot oner de knie. Zo op het blote oog zie je het niet bij de vrouwen, maar als je goed op let, zie je ze frequent voorbij lopen. Of ik Apia nog een keer zal bezoeken? Met mooi weer msschien. Door de natte , teleurstellende weersomstandigheden hebben wij ons geen goed beeld kunnen vormen.... Erg jammer, want SAMOA!!! Iets wat echt wel bovenaan mijn lijstje stond.... We hadden nog hoop voor de volgende dag, want dan zouden we naar Pago Pago gaan!!!

Day 2 PAGO PAGO ( Spreek je uit als Pango Pango) 8 februari

Vol goede moed vroeg ons bed uit om nu wel goed de sfeer te kunnen proeven!

Een droge dag ??? Nee, wedeom stromende regen! Op naar het amerikaanse Samoa , Pago Pago.. Je kunt aan boord van P & O excursie's boeken. Een gemiddelde prijs van 50 pond is normaal... Uiteraard doen wij hollanders hier niet aan mee. Wij gaan met de lokale bus wederom :) op pad. Vandaag zijn we met Herman & Ria op avontuur gegaan en 2 amsterdammers, Ron & Rea. Erg gezellig, want ze hebben ook echte amsterdamse humor, dus lachen gieren brullen!

Op naar de goedkope lokale bus ! Wij betalen 5 dollar pp en gaan het hele eiland over en komen bij dezelfde plaatsjes als de excursie tochten... Hylarisch, want als we zo'n bus passeren, dan wordt er luid gebrulg HEEEEEEYYYYYY... De andere slimme toeristen bij ons in de bus waren van hetzelfde kaliber , dus er is flink wat af gebruld... Onze missie was Leone , een dorpje aan het uiteinde van het eiland. Onderweg zouden we dan ook nog leuke plaatsjes tegen komen volgens de kaart!

Pago Pago is naar mijn mening mooier ( voor zover ik het mag zeggen, want heb alleen de stad Apia gezien) dan het onafhankelijke de van Samoa... Authentieker en veel rustiger dan Apia.Gelijk hadden we een positievere indruk van dit gedeelte van Samoa. Op naar de lokale bus via het kleine stadje... In de bus zaten we met een groep engelsen van de boot. Na verloop van tijd werd er een DVD op gezet in de krakkemikkige bus ( HYLARISCH) en de toeristen gingen helemaal los met elkaar! Zingen, dansen met de wind door de open ramen en ondertussen fotograferen van alle mooie dingen die je tegenkomt. Een absolute aanrader om op deze manier Pago Pago te ontdekken! Het weer was deze dag beter dan de dag hiervoor. Het regende nu ongeveer 60 % van de dag ipv 90 %... In Leone zijn we uitgestapt en te voet verder gegaan. Hier staat ook het oudste kerkje van Pago Pago uit 1780 ongeveer. In Samoa staan er extreem veel kerken. In Pago Pago zijn er over de 300! Je ziet dan ook overal de meest schattige kerkjes ... Niet zoals bij ons vaak de afstandelijke kerken... Hier zijn ze kleurrijk en met de mooiste tekeningen versierd. De natuur is echt zo ontzettend mooi... De vruchten vallen letterlijk zo voor je voeten, de bounty plaatjes zie je non stop.... Godzijdank hebben we zonder regen kunnen genieten van deze waanzinnige momenten!

Na het dorpje goed gezien te hebben zijn we weer met een andere bus terug gegaan naar de stad. Hier zijn we bij een strandje gekomen om toch een duik in de zee van SAMOA te nemen! Want dat moeten we kunnen zeggen bij thuis komt.Het water is heerlijk van temperatuur, vissen hebben we ( nog steeds ) niet gezien..

Na deze heerlijke duik te voet terug naar de boot ivm de tijd, dat we weer aan boord moeten zijn... Onderweg zijn we nog een hele grote groep vliegende hnden tegengekomen, een vleermuissoort . Honderden hangen gewoon boven je hoofd in de bomen... De bevolking is niet blij met ze omdat ze alles aan friut opvreten en daarnaast ook nog eens flink veel kabaal maken ... Maar wij als toerist vinden dit natuurlijk helemaal het einde , ik tenminste :) Want ik ben en blijf de grote spotter van de busch familly:)

Net voordat we aan boord terug gingen werden we nog overvallen door een gigantische regenbui , alles afsluiter zullen maar zeggen... Hierdoor ben ik wel gestuurd naar een sportzaak, waar ik snorkel spulletjes heb kunen scoren.. Want er komen nog zo veel mooie landen aan, dus we blijven positief gestemd ! Het snorkelen gaat ansoluut gebeuren!